Gangteng Tulku Rinpocze
IX Gangteng Tulku – Kunzang Rigdzin Pema Namgyal urodził się w centralnym Bhutanie (rejon Trongsa) w 1955 r. Jego ojcem był Tsering Dordżi, potomek króla Tybetu Trisong Detsena, a matką – Tsering Pelmo. Jako dziecko mały tulku często wspominał swój klasztor i udawał, że daje nauki i błogosławieństwa. Jako siedmiolatek został mnichem w klasztorze Trongsa Dratszang, gdzie oprócz zwykłej nauki poznawał rytuały i grę na rytualnych instrumentach. W tym samym czasie został rozpoznany przez XVI Karmapę Rangjung Rigpe Dordże, J.Ś. Dudzioma Rinpocze, J.Ś. Dilgo Khyentse Rinpocze oraz innych mistrzów jako dziewiąta emanacja ciała Pema Lingpy. W Tango Buddhist College studiował tajemną wadżrajanę, łącznie z pełnymi naukami Sarma i Dzogczen. Jego nauczycielami byli m.in. Dzie Khenpo Tendzin Döndrup oraz Dzie Khenpo Geduen Rinczen.
Intronizacja
W wieku 16 lat został formalnie intronizowany w Gompie Gangteng – siedzibie Gangtengów, obejmując duchowe przywództwo nad 19 prywatnymi klasztorami i pustelniami linii Ningma (liczba klasztorów w dniu dzisiejszym wzrosła do 35). Miejsce i nazwa klasztoru Gangteng zostały wybrane przez samego Pema Lingpę. Budowę klasztoru (1550 r.) rozpoczął wnuk Pema Lingpy, I Gangteng Rinpocze; dzisiejsza forma klasztoru pochodzi z czasów II Gangtenga Tulku. Gompa Gangteng to obecnie największy klasztor Ningmy w Bhutanie.
Nauka
Po intronizacji dziewiąty Gangteng Tulku rozpoczął 3 letnią indywidualną naukę pod okiem J.Ś. Dudzioma Rinpocze, ówczesnego duchowego przywódcy linii Ningma. Otrzymał pełny cykl inicjacji i nauk linii Pema Lingpy od w/w Dudzioma Rinpocze oraz J.Św. Dilgo Khjentse Rinpocze. Każdy z tych mistrzów otrzymał osobiście przekaz tych nauk w Tybecie, a teksty zostały przez nich uratowane i przywiezione do Królestwa Bhutanu w czasie ucieczki z Tybetu. Następnie przebywał na 8 letnim odosobnieniu pod kierunkiem Dzie Khenpo Tenzina Döndrupa, jednego z urzeczywistnionych współczesnych mistrzów Dzogczen.
Dzierżyciel Peling
Jako główny dzierżyciel Peling IX Gangteng Tulku stanął przed zadaniem odnowienia i propagowania nauk tej cennej linii przekazu. Rozpoczął intensywne nauczanie w swoim bhutańskim klasztorze. Podróżował też do Nepalu, aby pogłębiać swoją wiedzę pod okiem mistrza Dzogczen Czatrala Rinpocze Sangye Dordże. Pierwszy raz odwiedził Zachód w połowie lat 80-tych, dzięki wsparciu Dzie Khenpo Tenzin Dhöndupa. Udzielił wówczas nauk Dzogczen oraz Dziewięciu Jan Wielkiej Doskonałości. Przybył sam, bez asystentów. Jego intencją było ożywienie nauk Pema Lingpy poprzez rozpowszechnienie ich na Zachodzie oraz pozyskanie środków na renowację 400-letniej Gompy Gangteng.
Działalność
W 1992 roku ukończył kolejne ścisłe odosobnienie, rozpoczynając nieprzerwaną pracę na rzecz umocnienia nauk i praktyk linii przekazu Pema Lingpy. Owocem jego intensywnej działalności są m.in.: nowy ośrodek trzyletnich odosobnień Dzogczen, nowy klasztor Ogyen Ling wybudowany niedaleko jego miejsca urodzin w Trongsa, nowa szkoła wyższą dla mnichów (szedra) oraz klasztor i szedra dla mniszek, założone w okolicy miejsca urodzin Pema Lingpy. Rinpocze założył też centra odosobnieniowe Yeshe Khorlo w Europie i Ameryce. Naucza buddyzmu w formie wykładów, nauk i inicjacji w USA, Kanadzie, Meksyku, Europie, na Tajwanie, w Singapurze, w Indiach. Nieprzerwanie dzieli się swoja wiedzą i urzeczywistnieniem oraz inspiruje wszystkich swoich uczniów, przynosząc w ten sposób korzyści zarówno nam, jak i wszystkim czującym istotom.